25.08.2011

Eiken, dag 25!

Og vips så må jeg skrive om gårsdagen igjen;) Jaja, overlever vel det!

Onsdagen ble litt av en dag. Med oppturer og nedturer. Alt begynte bra, jeg kom meg opp til frokost, fikk snakket med fysio om videre trening og ukeplan osv og så var det undervisning klokken 10.
Det var som vanlig på en onsdag, om kognitiv terapi. Og dette må ha vært beste session vi har hatt! Det ble litt mer individuelt, men jeg tror allikevel alle kunne kjenne seg igjen i eksemplene og måten å tenke på.
Så vi fikk noen gode gjennomganger av det ene verktøyet som brukes i kognitiv terapi. Skjemaet med
Situasjon(A) | Automatisk tanke(C) | Følelser(B) | Alternativ tanke(D)

Greia med dette skjemaet er at man skal tenke på og skrive ned en situasjon (A) som gjør at man stopper litt og/ en situasjon man sliter med ofte.
Så skal man skrive ned hva man føler (B) når man kommer opp i situasjonen. Det kan være at man føler seg oppgitt, sint på seg selv, lei seg, skamfull, utmattet, nedfor, redd osv.
Så skal man skrive ned hvilke tanker(C) som kommer automatisk i denne situasjonen. Typiske automatiske tanker er slike som "Jeg klarer ikke dette" "Ingen her liker meg" "Jeg orker ikke dette idag" "Ikke nå igjen" "Dette måltidet er det sikkert ingen som liker." osv.
Så er da siste steg med akkurat dette verktøyet å hjelpe seg selv til å finne en alternativ tanke, til de automatiske. For de automatiske lyver! De bare tuller med hodene våre;D
Da kan man tenke, er det egentlig sant dette her? Er det lurt å tenke på denne måten? Gir det meg noe å tenke på denne måten? Burde jeg heller tenke ...
En alternativ tanke er mye mer positiv enn en automatisk tanke. Feks "Dette klarer jeg!" "Jeg er en hyggelig person å snakke med." "Jeg er flink til å danse!" "Jeg kan lage god mat."

Etterhvert som man trener seg opp til å snu om de automatiske tankene så fort de kommer, så er vel teorien at de skal bli færre negative, og flere positive. Og at følelsene som henger sammen med de negative automatiske tankene skal bli borte når man kommer ut for en situasjon.
Etter en stund vil da ikke denne situasjonen være like vanskelig, siden man har klart å snu om tankemønsteret i hodet.

Det er klart at dette er ikke noe som er gjort på null komma vips! =P Som alt annet så må man øve seg for å bli flink. Men klarer man å få øvd på dette, så har jeg personlig stor tro på denne teknikken.

Over til noe helt annet! På slutten av undervisningen idag, hadde vi en avspenningsøvelse.
Noe jeg har klart å gjennomføre helt til nå. Midt i øvelsen ble jeg kjempesvimmel og uvel, og jeg måtte åpne øynene og avslutte før de andre. Jeg ble kvalmere og kvalmere, og måtte bare legge meg ned i fosterstilling på senga frem til middag. Når jeg gikk ut døra for å gå ned å spise lasagne, så slo matlukten imot meg, og jeg følte rett og slett for å kaste opp:o
Tror aldri jeg har følt det sånn med mat jeg liker kjempegodt før. Så det var skikkelig merkelig.
Jeg fikk hentet meg et tørt rundstykke og kjøpt meg en cola i automaten. Og så slappet jeg av på senga frem til kveldsmaten. Da begynte jeg å føle meg litt bedre. Fikk endelig i meg litt ordentlig mat og drikke. Men det gikk altså seks timer, før jeg skulle komme tilbake til omtrent ok form.
Jeg er glad for at jeg egentlig ikke er en stresset person, for jeg har fått fullstendig avsmak på avspenningsøvelser etter det gikk så galt. Heldigvis klarer jeg godt å slappe av uten å måtte gå gjennom disse øvelsene, så jeg tror jeg kommer til å avstå fra de fremover.

Over til enda noe annet! =D Det var jo onsdag! Onsdag er BINGOdag! =D
Idag var det mye "hysj!"ing:o Merker at det er kommet en del gamle som ikke hører så godt. Så når vi fniser, så får vi høre det! :o
Vi hadde det nå gøy fordi da! Marlene vant seg to fine 2.premier! Noen vant ullpledd og så var det bamsen da;) Den o store førstegevinsten! Haha;D
Etter bingo fikk vi kanelsnurrer til kaffen! Jeg klarte å få sneket til meg to stykker! mmm!

Ganske sliten etter å ha følt meg dårlig, og å ha spilt bingo, så la jeg meg tidlig og snakket med Daniel, istedet for å se serie;D Mye mer nyttig egentlig<3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar