10.09.2011

Samtaler, burgerbrød, tryning og hundemat!

Lenge siden sist jeg blogget nå ser jeg! På tide med en liten oppdatering da.

Nå har jeg vært hjemme i to uker, og det går ganske greit! Jeg klarer å holde leggetiden min nesten hver kveld og jeg klarer å stå opp og få meg frokost i åttetiden omtrent hver morgen.
Eneste som ødelegger morgenrytmen er hvis jeg har hatt migrene kvelden før eller gjort mer enn jeg burde dagen før. Da virker det som jeg trenger litt mer søvn. Det seineste jeg har stått opp er 10. Og det er jo ikke så ille i forhold til at jeg før kunne sove til 15! :o

Jeg føler også jeg har klart ganske bra å ikke ta meg helt ut. Ingen store kraft tak, heller flere små gjøremål i løpet av dagen.
Jeg har ringt rundt til forskjellige fysioterapeuter for å finne en som har en viss peiling på hva ME/CFS er, for at treningen min skal bli lagt opp greit, og at jeg slipper å føle meg presset fra terapeuten om å overpushe meg selv og prestere mer og mer hver gang.

Jeg har også hatt en samtale med NAV som gikk ganske greit. Ikke så mye de kan gjøre for meg
akkurat nå. Jeg kvalifiserer mest sannsynlig ikke til det de kaller ung ufør. Så siden det ikke
er jo poeng i å teste arbeidspraksis igjen med det første, så må jeg finne utav resten med legen.
Jeg skal til han til fredag. Håper han har fått epikrisen fra Eiken. Jeg skal skrive ned en liste over hva jeg skal ta opp/snakke om. Siden jeg sliter litt med å snakke med han, så har jeg fått tips om å skrive det ned, så kan han i verste fall lese lappen selv! =)
Jeg skal ha en samtale med psykepleieren min for å se hva vi skal gjøre videre også! Så det blir mye som eventuelt kan skje fremover. Jeg håper de er åpne for mine tanker og ideer rundt dette. At vi kan prøve et nytt og sammensatt opplegg, hvor alt går utpå å blir friskere og finne gode metoder og rutiner for hverdagen. Og så når jeg har fått kontroll på den, og takler den dag ut og dag inn, at jeg da kan prøve å komme meg i jobb igjen.
Prøver å se positivt på dette på forhånd, selv om jeg er redd for at de bare vil si "jammen dette og dette og dette har du jo prøvd før, uten at du ble noe bedre."
Forhåpentligvis vil jeg klare å få dem til å skjønne at det å f.eks gå til kognitiv terapi, trene hos fysio og ha bassengtrening, hvor all behandlingen går utifra at jeg har ME/CFS og derfor vil bli noe annet enn å gå i samtaleterapi for depresjoner, trene hos fysio pga skjevheter i rygg og bekken og bassengtrening for å bli sterkere.
I mitt hode er dette ganske logisk, men det er jo ikke alle som tenker som jeg gjør.

Jeg har også nok en gang lyst til å be om å bli henvist til en ME/CFS-spesialist. Siden en "fastlege-ME/CFS-diagnose" ikke virker som den er verdt noe i forhold til NAV.

Dette blir en skikkelig wall of text idag..

Over til noe som er litt mer hyggelig å tenke på/skrive om!
Jeg har testet å lage mer hjemmelaget mat, siden jeg ikke fungerer noe spesielt bra på halvfabrikat.
Heldigvis så har jeg funnet en ferdigsaus som jeg tålte! Toro indisk tandoori saus på glass!
Jeg blander den ut med rømme, så den ikke blir så sterk. Så glad for at jeg tåler den, da det hadde blitt litt mer komplisert å lage hjemmelaget tandoori, enn bare en brun saus;D
Håper å finne en bernaisesaus jeg kan tåle og så jeg slipper å lage det fra bunnen av!
Saus må man jo ha =D
Jeg har også testet et par andre matvarer. Blant annet Safari yoghurt, som er uten e-stoffer!
Det funka bra!
Noe som ikke funka like bra var omelettegg fra prior. Det var egentlig like greit, for det smakte IKKE godt:o


I tillegg har jeg prøvd meg på hjemmelagde burgere med burgerbrød! Det var festlig!
Første gang gjorde jeg alt for hånd. Veldig tungt og ikke noe fantastisk resultat.
Burgerne falt omtrent ifra hverandre og var halvparten av størrelsen de burde vært.
Brøda var altfor store og ble egentlig mer rundstykker enn burgerbrød.
Andre gang gikk det litt bedre. Jeg brukte Kenwood Majoren min til brøddeigen og den lille mixeren min til burgerne. Denne gang fikk jeg blandet kjøttfarsen ordentlig, så burgerne falt ikke ifra hverandre;D De ble dobbelt så tykke som de burde vært da.. Men det ordner seg sikkert til nestegang! =D
Brøda ble jeg ganske fornøyd med, selv om det ble 12 brød og bare 4 burgere! Haha=D

På mandag fikk jeg pakke fra Canis! Jeg hadde bestilt ny klosaks og en pose med treningsgodbiter med fiskesmak.
Pakken var veldig populær hos Laika, og siden Daniel hadde legetime, tok jeg med noen av de nye snopene for å trene litt med Laika, mens vi venta på at Daniel skulle bli ferdig.
Som vanlig ble jeg litt for entusiastisk og pushet Laika litt for langt. Brygger er skumle.
Det hjalp selvsagt ikke at når hun stod på brygga og var ganske usikker, så kom det en brå, høy PSSSCHT lyd, rett under henne! =(
Stakkar voffa ble livredd og byksa innover mot gresset. For å prøve å roe henne ned, satt jeg meg ned på knæra ved siden av henne. Akkurat det sekundet jeg ikke fulgte med, så rykka hun avgårde med all kraft, og jeg ble dratt rett i betongkanten mellom gangvei og brygge!
Albuen og fingrene mine tok imot.. Det var ikke videre digg! Må ha sett skikkelig latterlig ut hvis noen så oss! Bang mageplask i betongen, fra knestående!
På en eller annen mirakuløs måte, klarte jeg å holde hodet kaldt, og ikke klikke i vinkel på hunden.
Såret ble såpass dypt at jeg gikk og fikk renset det på legekontoret. Fingrene kom ganske greit unna. Så lenge jeg ikke bøyer de, går det bra! Albuen gjorde egentlig ikke vondt før jeg kom til legekontoret. Adrenalin er en fin ting tenker jeg. Hendene ristet ganske bra i alle fall! Det har begynt å gro nå, men av og til verker det noe grusomt! Hurra for smertestillende, så en får sove! =)
Det er rart hvordan man til vanlig ikke tenker over alt man bruker albuen og fingrene til. Før de er fulle av skrubbsår og skorper. Og den minste lille berøring gjør at man røsker armen til seg! =P

Treningsgodbitene er heldigvis populære da, selv om introduksjonen ble litt kjip for oss begge;D
Klosaksa funker også veldig bra. Den er skikkelig skarp og det går ikke an å skru den fra hverandre. Slik som den gamle gjorde når jeg klippet;)

I fryseboksen kunne vi igår se bunnen, som vil si at Laika sin matrasjon var nesten tom! Da jeg tok kontakt med Forbua, som jeg har handlet fra i det siste, så hadde de ikke riktig type inne!
Eek! Det eneste som er dumt med å fore henne på VH, er at det ofte er ventetid på å få tak i det. Siden det er frossent for, som kun kjøres nedover hit da og da. Har man ikke bestilt i tide, må man i verste fall vente en måned.
Jeg har siden i sommer prøvd å få Felleskjøpet her i Grimstad til å få igang en avtale med VH, så jeg slipper å dra så langt for å kjøpe foret. Og når jeg dro til Eiken hadde de sendt meg en melding hvor det stod at de jobbet med å få til en avtale.
Så når jeg stakk innom FK igår, for å høre hvordan det gikk med denne avtalen. Så tok jeg en liten titt i fryseboksen deres.
Og til min store overraskelse så ligger det endelig en 20kg blogg med Hundemat nr. 25 m/laks!!!
Hurra! Plutselig var det SÅ mye enklere å få tak i! Å svippe ned til FK tar meg tre min i bilen!
I forhold til at jeg før måtte kjøre til Rykene, som sikkert tar 30 min en vei!
I tillegg har de klart å få til en bra pris, så istedet for 300,- på Rykene, må jeg ut med 298,- og en tidel av reisetiden!
Jeg er SÅ imponert over FK, som har tatt seg bryet med å få til dette for meg!

Blokka lå til tining på kjøkkengulvet i natt. Det har gått fint før, så jeg tenkte at det går vel bra denne gangen og.
Laika synes ikke det var like greit. Så uten at jeg skjønte hvorfor, peip og sutra hun til klokka var 04 i natt. Vi var ute i hagen for å tisse to ganger, dette hjalp ikke.
Aldri før har hun oppført seg slik, så jeg ble jo veldig redd for at hun hadde vondt noe sted, eller var dårlig på en eller annen måte.
Til slutt fant vi jo ut hvorfor.. Når jeg skrudde på lyset og gikk ut på kjøkkenet, ligger blokka i den fine blodpølen. Og Laika var SUPERklar for å slikke i seg alt sammen.
Så da vi fikk tørket opp og lukket døra mellom soverom og kjøkken så holdt hun jammen kjeft..
Hvis jeg hadde skjønt det når hun begynte å pipe 3-4 timer tidligere hadde natten vært mye deiligere;)
Så etter frokost idag bar det avgårde til Europris for å kjøpe en plastdunk å tine blokka i. Så slipper vi blodpøler og pipende hunder;)
Etter ca en time med jobb var foret klar for frysen igjen! 51 400grams dagsrasjoner og en kong med blod/kjøttmix! Deilig;)

I morgen har jeg fått fårikål invitasjon fra farmor! Blir koselig å se henne igjen. Hun hadde bursdag mens jeg var på Eiken, så jeg fikk ikke vært med på feiringen!

Så i morgen blir det deilig middag, men hva i alle dager skal vi lage oss idag tro? ..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar